5/12/2010

Emelies kofamilj








1996, Alfabeta

EMELIES KOFAMILJ var min första bok.
Den skrev jag för att min systerdotter Emelie önskade sig en kofamilj när hon fyllde fyra år. En riktig kofamilj med en komamma, en kopappa och tre kalvar. Inte någon tramsig i plast inte.
Den här önskan var inte helt enkel att upfylla. Därför kom idén att jag kunde skriva ner en historia med bilder till där Emelie kunde få sin kofamilj.

För att projektet verkligen skulle bli gjort bestämde jag att minst 20 minuter om dagen skulle jag ägna det. Vad än klockan var när jag kom hem skulle jag sitta med boken i 20 minuter.
Eftersom jag inte hade någon illustrationsvana så ville jag rita så enkelt som möjligt med prickögon och så vidare. Att blanda färger tog en evighet, men var en njutning. Allt gick så långsamt så långsamt. Målade först hudfärg på samtliga bilder innan den omsorgsfullt blandade färgen torkade. Sen tog jag färg efter färg genom alla bilder. Så man kan nästan säga att alla bilder blev färdiga samtidigt.

Medan jag målade på fick jag reda på att Rabén och Sjögren hade en barnbokstävling med inlämning fem dagar före Emelies födelsedag. Den kändes som en sporre till att slutföra boken.
Sista veckan innan inlämning till tävlingen tänkte jag att jag skulle ta chansen och visa bilderna för några andra förlag medan jag hade något att visa. Då kunde jag kanske få något illustrationsuppdrag om jag hade tur.
Onsdagen, tre dagar före inlämning, var jag till Alfabeta med mina bilder som jag visade för Birgitta Westin.
– Det här är det intressantaste jag sett på flera år, sa hon.
– VA! sa jag.
– Nåja, nu överdrev jag, sa hon då, kanske inte på flera år, men på länge.
Hon bad om att få se texten som jag lämnade nästa dag, vilket var löjligt enkelt för Alfabeta låg då på östgötagatan 36 och jag bodde på nummer 32.
Fredagmorgon ringde Birgitta och frågade om jag kunde skippa tävlingen för Alfabeta ville ge ut boken! Magic moment!
Det var häftigt! Ändå fattade jag inte då hur otroligt häftigt och unikt det var att få ett svar på tre dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar