5/14/2010

Hitteboken







2005, Rabén & Sjögren, Text: Grethe Rottböll.

Radarparet Rottböll/Milde blev Sveriges vinnare i den nordiska bilderbokstävlingen med "Hitteboken". Prisceremonin ägde rum i Bologna i april 2005, då boken också gavs ut. Sveriges bidrag fick inte det stora nordiska priset som tillföll Finland med Mormors maskin. Men med "Hitteboken" kammade Grethe Rottböll och Jeanette Milde hem den svenska nationella segern i bilderbokstävlingen. Deras bidrag är både nyskapande och påhittigt. Den eniga svenska juryn motiverar sitt val så här:

"Hitteboken är en tänkebok och lekbok, tillika en metabok och en interaktiv bok. Den är varm och rolig, full med överraskningar, språklig glädje och finurliga bildlösningar. Det är också en bok som stimulerar fantasi och kreativitet och den är perfekt att läsa tillsammans. Hitteboken möter sina läsare i ögonhöjd och den tål att läsas om och om igen."

Grethe och jag vann för Sverige i en nordisk bilderbokstävling då Rabén & Sjögren var en av anordnarna.
Prisutdelningen var i Bologna, Italien. Vi fick, förutom diplom och pengar, resa och uppehälle i Bologna.
MEN!
Jag var höggravid och fick inte flyga. Fick blombud som tröst.
Jag var representerad i Bologna med min balklänning som Grethe hade med sig som sällskap så att hon inte skulle känna sig så ensam.

Svt intervjuade oss hemma hos mig och gjorde ett inslag till Kulturnyheterna.

När jag ritade tävlingsbidraget var jag nygravid och mådde päck. Jag måste ha suttit vid datorn, men jag minns det som att jag låg på golvet. Det var sommar, hett och arbetsdiciplinen hade svårt att infinna sig. Tänk att vi ändå kom så bra till i tävlingen.
När jag sedan skulle fullborda boken mådde jag inte heller bra för då var jag höggravid med foglossning och för tidiga sammandragningar. Jag skulle helst ligga i soffan, vilket jag gjorde mycket. Tittade igenom hela boxen med Sex and the city.

Nu kan jag tycka att inlagan är rätt ful, men omslaget är bra i alla fall. Jag kan undra om boken blivit finare om jag mått bättre. Tyvärr är det mycket jag hade velat göra om med nästan alla böcker jag gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar