5/14/2010

Atengas mirakelmedicin






1998, Alfabeta

Boken handlar om Alexander som är förtjust i Ebba på dagis. Men när han ska skoja med henne drar han bort stolen för henne så att hon blir ledsen och jättearg. Så fel det kan bli! Och inte vill Alexander säga förlåt.
Då kommer moster Atenga från yttre rymden för att vara barnvakt. Hon vill få Alexander på gott humör och lyckas få honom, genom lite kringelikrokar, till det väldigt, väldigt svåra: att säga förlåt.


Inspirationen till den här boken är min äldsta syster Agneta. Agneta baklänges blir Atenga.
Hon är en mycket klok, begåvad och konstnärlig syster som provar på det mesta som gör själen gott. Bland annat att måla med fötterna. Och en gång i tiden kunde hon flyga.
Vi småsystrar fick inte titta, men vi hade grejat med persiennerna så att vi kunde kika in i rummet utifrån. Och visst, rätt som det var gjorde hon ett skutt rakt upp från madrassen och säkert en meter framåt. Fascinerande!
Och klokskaper har hon förmedlat som att man ska tänka på det man vill ska hända som att det redan hänt, för då kan det hända.

När jag först skissade på boken var Atenga en vuxen Atenga i en slags rymdinspirerad overall. Men min redaktör tyckte att hon såg ’’erotisk’’ ut och dessutom påminde henne om en osympatisk recensent. Jag gjorde radikalt om Atenga till en liten tjej.

Alexander i boken är en av mina systersöner. Nu en stilig ung man som studerar i Lund. Då en söt pojke med lite truligt humör. Hans mor Kristina, som syns i slutet av boken, tycker att Alexander påminner om mig i humöret. Att vi har lite dålig självkänsla och gräver ner oss när det bär oss emot.
Även Alexanders storebror Carl-Johan skymtar förbi som en retsam broder. Det är han nog fortfarande, men lika stilig som sin lillebror och pluggar i Stockholm samt säljer skidor på helgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar