5/14/2010

Hästhemlisen






1997, Alfabeta

’’Jaget’’ i boken har en hemlis ihop med Sara B. Hennes mamma bor i Holland och har massor av hästar. ’’Jag’’ ska få följa med dit. Hon drömmer om Holland och om att få rida på hästarna. Men när ska de åka? Ändrade planer. Mamman ska flytta till Sverige med alla sina hästar. ’’Jag’’ får hjälpa till att förbereda inför hästarnas ankomst. De tränar att kratsa hovarna på varandra och att gnägga som en riktig häst. Men när ska mamman och hästarna komma? En hemlis så härlig är svår att hålla för sig själv. ’’Jaget’’ måste berätta för mamma. Men en kväll berättar pappa att Sara B:s mamma är död. Sara B har hittat på allt för att hjälpa sig själv i sorgen. ’’Jagets’’ föräldrar tar med båda flickorna på en ridtur.

Inspirationen fick jag en kväll när jag låg i soffan och kom att tänka på en tjej som gick i min klass. Hon hade en mamma som bodde i Holland och hade hästar. Vi var också till en igenbommad ladugård nära skolan och städade och som jag minns det var det för att hennes mamma skulle flytta dit med sina hästar. Det kan ha varit så att vi lekte att det skulle hända och att jag ville det så gärna att det liksom har blivit en sanning i mitt huvud. Hur som helst kom det förstås aldrig några hästar.
Längtan efter Holland kommer också från ett annat minne. Mamma sa flera gånger att hon alltid velat åka till Holland om våren när tulpanerna blommade. Men hon har aldrig åkt dit. Jag föreslog för något år sedan att vi skulle åka. Då ville hon inte av olika anledningar. Så varken hon eller jag har varit i Holland.

Sara B hette inte Sara B på riktigt. Det kom av att en liten tjej kom fram till mig på en restaurang och berättade ivrigt om hennes kompis Sara. Alltså inte Sara D utan Sara B.

Jag har numera kontakt med förebilden till Sara B på facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar