5/14/2010

Barnvagnsgaloppen




2008, Rabén & Sjögren, Text: Grethe Rottböll.

Mamma och Dante ska gå till dagis en vanlig morgon. Mamma har glömt att titta på klockan, tiden har rusat iväg, och det har konstigt nog blivit kolossalt bråttom. Men mamma förvandlas till supermamma och tar med Dante, draken, dockan och hunden på en rolig färd med flygande hopp och galopp!

Den här texten älskade jag redan första gången jag fick läsa manuset. Ett riktigt glad-skutti-rutt-manus. Lekfullt, fartfyllt och roliga rim.

Pang! sa det var den föregående boken jag illustrerat med Grethes text. Den handlade om en pojke och en busig drake. Jag tyckte att de var trevliga figurer så varför inte låta dem leva även i den här boken!
Därför blev Barnvagnsgaloppen som en fortsättning på Pang! sa det.

Kom att tänka på när jag gick till en barnvagnsaffär, som även sålde böcker och leksaker, och visade boken för chefen där.
Jag sa
– Den här boken tycker jag att ni ska sälja.
Han svarade:
– Och varför det?

TILL HEMSIDAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar