5/14/2010

Pappan som rymde hemifrån





2007, Rabén & Sjögren, Text: Barbara Voors.

Mer om boken kan du läsa på: www.barbaravoors.com/pappan-som-rymde-hemifran

Jag har illustrerat tre böcker som Barbara Voors skrivit. De andra är
Mamman som tjatade så att hon dog
och
Flickorna som var vakna för länge.

Ändå träffades vi aldrig under produktionen ut av någon av böckerna. Jag mejlade skisser och Barbara skrev ok.

Men så skulle TV göra ett inslag om författaren Barbara Voors och då föreslog hon att det kunde vara i ett möte med mig. Det var ju roligt eftersom vi aldrig träffats och var nyfikna på varandra. Roligt tv-möte helt enkelt.
Det bestämdes att Barbara och tv-team skulle komma hem till mig. Där skulle jag öppna dörren och få träffa Barbara för första gången och det framför rullande kamera.

Så hände något mycket märkligt. Dagen innan tv-inspelningen skulle jag skjutsa en väninna till bussen i Ektorp. När jag parkerar bilen ser jag ingen mindre än Barbara komma ut från skomakaren. Jag hade sett bild på henne.
Jag går ur bilen och ropar:
–Hej Barbara!
– Hej! säger hon.
– Du ska komma hem till mig imorgon, säger jag.
Hon ser först förbryllad ut. Sen säger hon
– Är du Jeanette?

Vi träffades alltså första gången dagen före vi skulle ha träffats första gången.

Då hade jag ännu inte läst hennes vuxenböcker pinsamt nog. Det gjorde jag senare och var helt uppslukad. Jag gick läsandes. Kunde inte släppa ifrån mig boken. En gång gick jag till och med i bitande kyla utan vantar och läste. Läsglasögonen var på så jag såg bokstäverna, men inte verkligheten runt omkring.

Jag kan fantisera om att skriva en roman, men när jag läste Barbaras böcker insåg jag, än mer, att jag aldrig skulle kunna konstruera något i närheten.
Efter varje bok var jag tvungen att mejla Barbara en kommentar.
När hon sedan skulle hålla i en skrivarkurs genom Katarina församling, mejlade hon mig och frågade om jag var intresserad.
Det var jag.
En rolig och lärorik kurs som jag tänker bära med mig.

TILL HEMSIDAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar